Turbeskrivelser 2017

Tur 4: Langkeila

Last ned turbeskrivelse med bilder i PDF her: Langkeila.pdf

Turen starter fra Dønnesfjordveien, rett før du kommer til Gammelgårdvannet. Herfra går det sti på høyresiden av det lille vannet og opp bakken til Storvannet. Langs Storvannet følger du stien litt oppe i bakken på høyresiden av vannet.

Fra Storvannet er det kupert terreng, og en må over noen bekker. Følg merkinga til du kommer til ”porten”, to høye steiner som vises godt i terrenget når en nærmer seg. Det er også satt opp en del steiner/varder som viser veien frem dit.

Etter ”porten” går du videre til høyre og følger ryggen et stykke nedover, for så å skrå ned og til høyre for det lille vannet (på kartet er det merket på venstresiden).

Etter vannet går du ned i en liten grønn dal, over bekken og opp igjen på den andre siden, for så å krysse over et slett område med mye stein.

Videre går du ned i dalen som går mellom Sanden og Bøle før du følger lyngbakke opp til Lankeilvatnet Gå langs venstresiden av vannet, når du nærmer seg enden går du til venstre og ned dalen. Før du starter nedstigningen er det god utsikt over Langkeila.

Når du kommer ned følger du venstre side av vannet, posten er festet på en stolpe like ved huset.