Turbeskrivelser 2017

Tur 3: Sørsandfjorden

Last ned turbeskrivelse med bilder i PDF her: Sørsandfjord.pdf

Du skal nå ta turen til Sørsandfjord, et av Sørøyas vakreste steder! Hele fjorden er naturreservat, så det er viktig at man følger reglene som gjelder for reservatet. Det er blant annet ikke lov å tenne bål på sanddynene eller plukke og innføre plantearter. Turen over fjellet følger en grei opptråkket sti i lett kuppert terreng. Det er noen våt- og myrområder, spesielt i tiningsperioden, så vi anbefaler egnede skotøy.

Parker ved start-skiltet langs FV882 på øvresiden av Breivik.

Følg stien oppover bakken bak skiltet.

Etter hvert vil du komme til noen mindre myrer. Her kan du velge å gå litt på øversiden av stien.

På høyre side vil du se ryggen av Falkeberghøyda

På toppen av bakken vil du komme til en liten bekk. Her kan du krysse på høyre side hvor det er lagt steinheller der det er våtest.

Stien fortetter langs en slette. Her er flere varder satt opp på høyre side av stien. Du kan nå se Sandfjorden med Åfjordnæringen bak.

Etter høgda, går stien slakt nedover, og krysser under strømlinja.

Samtidig som du krysser under strømlinja, må du også krysse en bekk. Det beste er å gå på høyre side av stien. Rett etter elva deler stien seg. Du skal ta stien til høyre, se etter det røde merket.

Følg merkingen til du kommer til et myrområde. Her har Breivik Grendelag laget en bro over et av de våteste stedene.

Etter broa kan det fortsatt være noen våte områder. Her kan det være lurt å gå til venstre for stien.

Stien går videre rund en åskam før den fortsetter nedover.

Når du kommer rundt kanten vil du ha utsikt over hele Sørsandfjorden. Følg stien til venstre mot den store steinen som bildet viser.

Nesten nede i fjorden blir terrenget litt brattere, og du må gå ned et par «nivåer» i terrenget.

Nesten helt nede vil du komme til et bratt parti du må klatre litt. Det kan det være glatt både i gjørma og på steinene helt til du er fordi den lille døde skogen nedenfor. Dersom du ikke ønsker å klatre kan du velge å ta til venstre for stien (mot vannet) å gå «rundt» berget. Når du kommer ned skal du krysse broa som går over myra. (Bilde 1: Kanten på berget, med broa i bakgrunnen. Bilde 2: Stien ned berget sett fra høyre side av stien, utsikt mot vannet.)

Følg merkingen siste biten ned til skiltet for naturreservatet. Her vil du også finne Opplev Sørøya-skiltet.

Skiltet til Opplev Sørøya er plassert innerst i fjorden sammen med skiltet for naturreservatet. Vi anbefaler at dere leser dette. Når dere først er kommet så langt, håper vi dere går helt ned til stranda. Fjorden byr blant annet på dramatiske fjellformasjoner og Finnmarks lengste sandstrand! Her er mye å oppleve.