Talen fra åpninga 2020. Opplev Sørøya 5 år!

Postet av Hasvik IL den 23. Jun 2020

Hurra for Opplev Sørøya, 5 år!

 

Opplev Sørøya kart og plakater 2016-2020.

 


I år har Opplev Sørøya 5-årsjubileum, og vi har lyst til å ta et lite tilbakeblikk på de fire første årene dette prosjektet har blitt drevet i regi av Hasvik idrettslag.

Ideen til opplev Sørøya startet i 2015 under en av idrettslagets Toppturer, faktisk på tur ned fra Slusken, for å være helt eksakt. Vi hadde en ide om at vi hadde lyst til å vise folk både lokale og utenfra alt det fine Sørøya har å by på- ikke bare toppene.

Opplev Sørøya skulle bestå av 4 faste turer, og 2 turer som ble byttet ut fra år til år. Det viste seg ganske fort at med all den flotte naturen Sørøya har å by på, så fikk vi et luksusproblem- det var for mange fine turer å velge mellom, så vi besluttet bare da å bytte ut alle turer alle år.  Vi har faktisk ennå ikke hatt problemer med å finne nye flotte turer. Hvert år sitter vi med en stor liste over uutforsket terreng, og det er fortsatt vanskelig å velge.

I år feirer vi 5-årsjubileum. Til sammen de fire første årene som Opplev Sørøya har blitt gjennomført, så har vi solgt 797 kart til 303 unike deltagere. Mange har deltatt alle år, og 30 stk har gått alle turer alle år. 2632 turer er gått i Sørøyfjellet, rundt regnet ca. 10 000 timer.

Vi er i stadig utvikling, og førsøker alltid å fornye oss. Da vi startet i 2016 hadde vi EN premie (et gavekort på 5000,- eller en sykkel) i tillegg til t-skjorten som har fulgt oss i alle år. Vi hadde fellesturer uten turleder som ikke ble annonsert, og dermed sannsynligvis ingen fikk med seg.

I 2017 var hovedpremien et gavekort på 7000 kr eller en Wigolo. For å få nøyaktig statistikk, lokket vi også med en ny premie av året, et gavekort på 2000 kr for å levere inn et kart med minst ett klipp. Vi startet med sjekkpunktinfo slik at turgåeren kunne lese og lære litt om stedet de besøkte. Sjekkpunktinfoen har vært litt til og fra siden, men alltid blitt etterspurt når den ikke har vært til stedet. Vi hadde for første gang turer med guide- noe som var en stor suksess så lenge turene var tidlig på sesongen. Vi innførte også doble klipp på turer der man kunne gå inn til sjekkpunkt med båt for å opprettholde en fair konkurranse.

I 2018 fortsatte vi med de to gavekortene, men vi innførte også første mann til post- premier. Dette var en pose turnøtter og et flakslodd. Da den første av disse ble funnet dagen før start av Avinor sine arbeidere som var på Navaren for å sjekke utstyret, besluttet vi at vi i 2019 slukke henge opp en lapp på post. Denne måtte turgåerne ta bilde av, sammen med seg selv og kartet for å få utløst premie for første mann til post😊

Vi startet med mysteriepost. En post som ble gjemt (alt for dårlig), og som turgåerne kunne lete etter, første mann vant en matkurv. Veldig urutinert av oss, så møtte vi HELE bilkøen til åpninga av Sørøydagene da vi var ved Kvithellhula for å sette ut mysterieposten i 2018.

Et bilde som inneholder utendørs, gress, person, mann

Automatisk generert beskrivelse

 

I 2019 hadde vi for første gang en skikkelig åpning av Opplev Sørøya med snorklipping av ordfører. Vi hadde et premiebonansa med blant annet barnepremie, første mann til post, løsningsord og første mann til å levere kart med alle klipp.

Vi hadde to mysterieposter som ble litt bedre gjemt enn året før, og nå fikk vi den effekten vi ville ha. Vi fikk engasjement på Facebook, vi ble møtt på butikken av ivrige turgåere som diskuterte og spekulerte i hvor postene kunne være.

I år har vi større og bedre premier. Vi har blant annet fått en utrolig flott og innholdsrik barnepakke sponset av Nergård Sørøya og Intersport Alta på Parksenteret.

Vi har lært veldig mye i prosessen. En av disse tingene er merking av løyper. Merking må tåle både motlys og tåke. Vi må røyse stein, og sette ut merkepinner. Det er også viktig at løypene på kart stemmer eksakt med løyper i terreng. Derfor har vi i år tracket løypene allerede høsten 2019 for å få inn helt nøyaktige løyper for kartet til 2020.

Første år var vi uerfaren, og fikk mange tilbakemeldinger på sparsomt merkede løyper. I år har vi instrukser for merking av løyper som blir delt ut til alle som merker løyper.

Belønningen for oss er at vi ser folk i fjellet som ellers ikke går i fjellet. Vi ser barnefamilier og pensjonister. Første gutt til posten: Ramneset i år var Elias på 4 år.

Noen synes det er spennende å konkurrere om å være første mann til post, andre koser seg med turer i eget tempo hele sommeren. Venner går sammen og får flotte turopplevelser. Folk gleder seg til åpningen hvert år, og vi får spørsmål om når sesongen startet så fort den første snøen slipper fjellene. Vi ser t-skjorter med Opplev Sørøya logo på både på og utenfor øya og i sosiale media. Vi ser et stort engasjement, og en fantastisk flott reklame for den fine øya vår.

I år solgte vi 40 kart på Hasvik allerede på åpningsdagen, og butikken rapporterte om køtilstander. Etter den første helga, hadde Breivikbotn solgt over halvparten av kartene de fikk utlevert. En time etter kartsalget startet, ble den første posten tatt.

Vi vil takke Brøytebil, for fantastisk og prisgunstig design, Hasvik kommune for midler og velvilje, Intersport Hammari som har vært med som sponsor fra oppstart, og butikkene på Sørøya som alltid stiller med premie, og som kartselgere. Vi vil takke gjensidigestiftelsen som gjorde oppstarten mulig, og for øvrig alle andre store og små aktører som har gitt oss premier og støttet oss på veien. Takk til alle gode medhjelpere, og ikke minst takk til alle dere som benytter dere av tilbudet, og opplever Sørøya på nytt og på nytt sammen med oss.

Gratulerer med 5årsdagen, Opplev Sørøya.  

 

Charlotte holder tale under åpninga av Opplev Sørøya 2020.

 

 



Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.